Werken op de boerderij - Reisverslag uit Rotherham, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu Werken op de boerderij - Reisverslag uit Rotherham, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu

Werken op de boerderij

Blijf op de hoogte en volg Micha & Elise

18 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Rotherham

De vorige update is alweer een tijdje geleden, maar dat komt omdat we nu 'druk' aan het werk zijn op de boerderij en ik (Elise) telkens mijn camera vergat. Maar de foto's zijn gemaakt, zie bijlage.
Dit stukje gaat over de boerderij. Dus alleen geïnteresseerden hoeven verder te lezen...........
Wij zitten nu in een hele drukke periode, alle koeien (ca 1200 stuks) verwachten op dit moment een kalfje. Inmiddels zijn er al z'n 600 stuks geboren. Eind september verwachten we dat ze d'r allemaal zullen zijn. Dat betekend dat er nu ongeveer ca 25 a 30 per dag worden geboren. In de grootste piek kunnen dit er wel 45/50 zijn!
Deze blijven de eerste dag/nacht bij moeders in de wei om de eerste melk te drinken, de volgende dag worden ze opgepikt en naar de schuur gebracht. Hier probeer ik (Elise) ze dan 's morgens te leren drinken. De eerste twee dagen gaat dit lastig, maar als ze het kunstje eenmaal kennen gaat het stukken sneller. Wanneer ze goed drinken, kunnen ze dan ook naar buiten. Dit geld alleen voor de vrouwtjes, de mannelijke kalfjes zijn slechter af. Iedere 3 dagen worden deze opgehaald met de zogenoemde "Bobbie-truck". De stiertjes van min. 4 dagen oud, worden dan geslacht waarna het vlees getransporteerd word naar Europa. Dit schijnt een delicatesse te zijn in België en/of Frankrijk. (veel vlees kan d'r niet aan zitten)
Wanneer de vouwtjes goed drinken en gezond zijn gaan ze naar buiten in koppels van ca 40 stuks. Ze krijgen dan een stukje wei met een klein schuurtje. Hier kunnen ze wennen aan het eten van graan, stro en gras. En natuurlijk volop water drinken, maar 's morgens wordt elke groep nog geroepen om melk (biest) te drinken van het "kalfetaria". Hier mogen ze net zo veel melk drinken als ze maar op kunnen. Menig buikje staat aan het einde dan ook goed rond.
Micha helpt 's morgens en 's avonds met het melken, voeren en div. andere werkzaamheden. Hij mag ong. 4 uur 's morgens zijn bed uit en is met geluk 's avonds om half 7 weer thuis. Ze melken 3 verschillende koppels; net gekalfd, peneseline en de normale koeien.
Peneseline betekend dat de koe medicijnen heeft gehad en dat de melk apart gehouden moet worden. Ook de melk van de koeien wie gekalfd hebben word de eerste 5 dagen apart gehouden, zodat we dit aan de kalfjes kunnen voeren. En natuurlijk de melk van de gewone koeien, deze wordt opgehaald. Dagelijks word hier ca. 13.000 liter melk gemolken.
Ze werken hier op deze boerderij met ongeveer 6 man. De boer en boerin (Wally en Aranza) en 3 mede werkers (Andrew (2x) en Dylan) en natuurlijk Micha en ik. Ze houden voor de werknemers een schema aan van 6 dagen werken en 2 dagen vrij. De boer en boerin zelf hebben in deze drukke periode geen enkele dag vrij.
Aranza doet de kalfjes normaal gesproken altijd alleen, daarom is ze dit jaar wel blij met mijn hulp erbij. Dit zijn ongeveer onze werkzaamheden, dus hier kunnen wij nog wel even vooruit.
Eind september verwachten we te gaan rondtrekken op het noorder eiland. Dus dan verwacht ik ook weer spannendere verhalen te kunnen melden. Dit was het voor nu dus wel even.
Onze groetjes uit het mooie, maar wisselvallige Nieuw Zeeland. Dan hebben we regen, dan hagel, dan harde wind en dan een stralend mooi zonnetje. Maar we hebben niks te klagen hoor, maar laten we hopen dat we die laatste nog veel gaan zien, maar dat zal wel goed komen met de lente in aantocht.

Groetjes,
Micha en Elise

• 18 Augustus 2014 - 14:07

Harrie Meijer:

Hey Elise en Micha,

Mooie foto's. Hier zat ik op te wachten. Interessant.
    Het geeft een aardig beeld hoe het melken in Nieuw Zeeland gaat.
    De kalver opfok gaat wel heel rigoreus. Het oogt Pico-bello.
    Worden ze niet ziek bij slecht en nat weer?

Groeten : Harrie Meijer.

• 18 Augustus 2014 - 19:43

Yvonne:

Heey allebei.

Elise, bedankt weer voor je leuke reisverslag. En natuurlijk
    interesseert ons dit ook wel. Vinden we juist wel leuk , om
    eens met goede foto's te zien wat jullie doen op dit moment.
    Ik zei tijdens het foto's kijken al tegen pap, dit is waar Harrie
    op wacht. En dat was ook zo. Kan ik me helemaal voorstellen.
    Fijn dat alles goed met jullie gaat. We wachten op het volgende
    reisverslag.

Kus voor jullie allebei.

• 30 Augustus 2014 - 16:36

Roy:

Kijk, dat zijn nog eens aantallen kalveren. Mooi om te lezen. Nog even vol houden Elise, de zomer komt er bijna aan :D

Succes allebei.

• 02 September 2014 - 02:45

Micha & Elise :

HEEJ,

Ja, het gaat top hier, de kalfertijd is aan het afbouwen en we hebben de eerste officiele lente-dag d'r alweer opzitten. Het is hier nu echt top weer! 's morgens nog lekker fris, maar 's middags een stralende zon!

Groetjes

• 05 September 2014 - 21:16

Josien Meijer:

Hoi Elise en Mischa, wat een mooi reisverslag en mooie foto's zo blijven we op de hoogte.
    Het betere weer komt voor jullie nog. Geniet er van Groetjes van uit Borne.
    Jurjen, Josien en Jurjen jr

• 16 September 2014 - 18:41

Wendy En Michael :

Ha Micha en Elise,
    Super leuk om jullie reisverslagen te lezen!
    En vooral om de foto's erbij te zien.
    Heel veel plezier nog. We blijven jullie volgen

• 24 September 2014 - 21:24

Marcel, Marloes En Kids:

Het Michael en Elise,
    Kijk toch... Wat een interessant verhaal. En wat een kalfjes zeg!!! Als er hier in 1 week 4 worden geboren, is al veel... Maar dan lees ik dit verhaal, mijn god zeg wat een werk. Maar wel ontzettend gaaf zeg om allemaal mee te maken en te doen! Het blijft leuk om jullie verslagen te blijven volgen!

Nou tot app's en houdt jullie haaks!

Groetjes uit Gammelke