Update boerderij + diversen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu Update boerderij + diversen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu

Update boerderij + diversen

Blijf op de hoogte en volg Micha & Elise

23 September 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hallo Allen,

Wat leuk dat jullie nog steeds onze gebeurtenissen volgen op deze site. Wij hebben weer het een en ander mee gemaakt en delen dit graag met jullie, zie hieronder weer ons verslag.

De werkzaamheden op de boerderij gaan nog steeds goed, de drukste periode van het jaar loopt nu af. Dit betekend dat de meeste kalfjes zijn geboren. Van alle kalfjes zijn er in totaal ca 300 stuks 'nieuwe koeien' geboren. Deze jonge vrouwtjes, gaan straks naar de andere boerderij (Eudunda), waar ze ca 2 jaar in de bergen kunnen lopen/grazen. Hier worden ze alleen nog een beetje extra bijgevoerd maar voor de rest hebben ze er geen omkijken naar.
Wanneer ze ca 1,5 jaar zijn worden ze voor het eerst geïnsemineerd, ze proberen ze dan zwanger te krijgen, zodat ze de periode daarop een kalfje kunnen verwachten. Gelijk met de overige kudde/koeien. Nadat het kalfje geboren is beginnen ze (opnieuw) met melk geven. Hierna worden ze bij de grote kudde gevoegd en worden ze als 'nieuwe melkkoe' gezien.

Ons werkschema is nog 6 dagen werken - 2 dagen vrij. (Micha maakt lange werkdagen van ca. 15 uur. Elise heeft het veel makkelijker, zij werkt maar ca 3/4 uurtjes op een dag. Verschil moet er zijn toch :P)
Maar onze vrije dagen zijn altijd gezamenlijk, dus dan gaan we meestal iets leuks doen. Vaak even naar de stad een paar boodschappen doen, (ca 1,5 uur rijden heen + 1,5 uur terug) of iets anders leuks. Zoals een dagje naar de hot-pools in een naast gelegen dorpje, bezoekje aan de dierentuin of een hike lopen in de natuur om ons heen.
Ook zijn we een weekendje naar Kaikoura geweest. Dit is een toeristisch vissersdorpje welke bekend staat om zijn dolfijnen, walvissen en Albatrossen. Hier hebben wij een excursie gemaakt met als doel om walvissen te spotten. Je gaat dan met een soort grote speedboot de oceaan op. Wij hadden geluk, het was mooi weer en wij hebben in totaal 5 mannelijke 'Sperm Whale's' gezien. Meestal zie je er maar één of twee. Die beesten kunnen tot wel 20 meter lang worden en wegen meer dan 40 ton.
Toen onze tijd erop zat vaarden we weer terug naar de kust en weer hadden we geluk! We kregen nog een 'showtje' van de lokale 'Hecktor Dolfins'. Deze zwommen rond de boot maar sprongen heel vrolijk in en uit het water. Jammer genoeg is het ons niet gelukt om deze op de foto te zetten. Wel zit er nog een foto tussen van een Albatros. Dit is de grootste, nog vliegende vogel ter wereld. Deze kunnen een spanweide halen tot max. 3,3 m.

Het weer bij ons is nog steeds een beetje wisselvallig, maar de zon overheerst de laatste dagen. Ons eerste potje zonnebrandcrème is al bijna op.
Door het mooie weer hadden we besloten om een mooie kajak tocht te maken op de rivier achter ons huis. De boer en boerin hadden kajaks, dus die konden we wel lenen. Vooraf eerst koffie gedronken op de veranda, waarna Aranza ons heeft weg gebracht naar de brug waar we konden starten met de tocht. Vol frisse moed begonnen wij aan dit avontuur. We zouden na ca 2 uur kajakken een 'zand strandje' tegenkomen aan onze rechter kant. Hier konden we dan stoppen en haar bellen zodat ze ons weer kon ophalen. Bij het strandje waren we in dubio of dit nou wel of niet het strandje was welke ze bedoelde. "Dit kan het niet zijn, dit is veels te klein" Dus tocht maar een stukje verder gevaren, stroomafwaarts. Waarna we na een tijdje tot de conclusie kwamen dat dat wel de plek had moeten zijn. Toen maar even geprobeerd om tegen de stroom in te peddelen, maar dat bleek zo als verwacht geen optie. Dus we moesten maar verder tot we iets bekends of een weg tegen zouden komen. Dan konden we daar wel stoppen en bellen zodat ze ons konden ophalen. Nouja, nadat strandje komt er dus de eerste 4/5 uur niets meer, maar dat wisten wij toen nog niet. We konden geen enkel huis of weggetje vinden. Maar wij waren ons toen nog van geen kwaad bewust en genoten nog steeds van het mooie weidse berglandschap.
Ondertussen toch maar even geprobeerd om te bellen, aangezien het allemaal iets langer ging duren. Maar helemaal geen bereik, geen netwerk beschikbaar. Dus toen leek het ons verstandig om maar flink door te gaan peddelen, wand we moesten toch iets bereiken voordat het donker zou gaan worden. Eindelijk, daar zagen we een huisje met een auto, iets hoger gelegen dan de rivier. Dus wij de kajaks aan de kant gelegd en naar het huisje geklauterd. Daar aangekomen, helemaal niemand! Het bleek dus niet bewoond, het was alleen een (luxe) hut die gebruikt werd voor de jacht.
Maar nu zou het toch al snel donker gaan worden, dus wat nu. We moeten de familie laten weten dat we ongedeerd waren, dus we moesten telefonisch contact zien te krijgen. “Boven op de berg misschien, misschien hebben we daar bereik.” Na een zware berg wandeling van bijna een uur, had Micha eindelijk bereik. Zeer minimaal, maar we hadden bereik. Dus maar gelijk contact gezocht. Ze waren blij iets van ons te horen, want er was al een zoekactie in gang gezet. Er lagen al 2 motorboten in het water naar ons te zoeken. WAT...., dit hadden wij toch nog niet verwacht.
Dus wij maar weer snel terug naar beneden, zodat ze ons zouden zien mocht de boot voorbij komen. Eenmaal weer terug bij de rivier was het al helemaal donker. Het donker worden gaat hier heel vlug, binnen een half uur.
Micha had gelukkig, ondanks het slechte bereik, nog door kunnen geven dat we gestopt waren bij het hutje langs de rivier. Deze locatie was bekend bij Wally, dus hij heeft ons met zijn auto opgehaald. Oei, wat voelden wij ons lullig. Maar het is allemaal gelukkig goed afgelopen. Later die avond deed iedereen er wel een beetje lacherig over.
Het schijnt hier namelijk wel vaker voor te komen dat mensen verrast worden door de uitgestrekte natuur. ongeveer een half jaartje terug hadden ze nog naar een mountainbiker gezocht. Deze hadden ze pas na midden nacht gevonden, met behulp van een helikopter met zoeklicht. Zijn wij blij dat we voor het donker nog telefonisch contact hebben gehad en dat het voor ons niet zover is hoeven te komen.

Ondanks deze ervaring willen we graag nog wel de tocht 'afmaken'. Het schijnt dat je helemaal naar de andere boerderij (Parnassus) kunt varen en wij waren al bijna halverwege. :P
Maar dan zullen we iets eerder in de ochtend beginnen .......

Wij blijven nog tot begin oktober op de boerderij (Longbrook) daarna gaan we beginnen aan onze trip op het noorder eiland. Hiervan zullen we jullie natuurlijk op de hoogte houden.

Groetjes en volgende update
Micha en Elise

• 23 September 2014 - 05:32

Micha & Elise :

PS. Misschien een handigheidtje voor enkelen van jullie.....
    Je kunt je aanmelden voor onze mailinglist, zodat je een mail krijgt wanneer wij weer een update hebben geplaatst. Je hoeft dan niet steeds deze site niet in de gaten te houden.

Groetjes ons

• 23 September 2014 - 22:57

Bernadette:

Hallo Kiwi's,

Het heeft eventjes geduurd voor er weer een verslag met foto's kwam, maar het is de moeite waard.
    Jullie hebben het hier in Nieuw Zeeland perfect voor elkaar volgens mij en ook getroffen met het gezin en het werk op de boerderij.
    Elise, doordat jij s 'avonds het eten lekker klaar hebt staan voor Micha en ook jullie collega en huisgenoot Andrew, kunnen hun het daardoor wel volhouden zoveel uren werken op de boerderij. Goed geregeld samen.
    De laatste loodjes nog van deze uitdaging op de boerderij en dan weer volop genieten van de trip naar het noordelijke eiland.
    Veel (werk) plezier en de groeten.
    Harrie en Bernadette

• 24 September 2014 - 17:38

Jan En Ria:

Wat een beleving!!!!!!
    Zoiets moet je ook een keer meemaken in zo'n land.
    Je gaat toch voor het avontuur!!!
    Gr uit Wiene

• 17 Oktober 2014 - 22:48

Nicole:

Wauw wat een verhaal weer zeg haha prachtig want het past precies bij jullie