Lignum Station - Reisverslag uit Emerald, Australië van Micha & Elise - WaarBenJij.nu Lignum Station - Reisverslag uit Emerald, Australië van Micha & Elise - WaarBenJij.nu

Lignum Station

Blijf op de hoogte en volg Micha & Elise

27 Februari 2015 | Australië, Emerald

Heej Allen,

Hier even een klein berichtje van ons over de boerderij. We hebben verschillende vragen gekregen over hoe het er hier aan toe gaat. Dus voor de gene die geïnteresseerd is hier enkele details.

Op zich is het heel simpel, je jaagt een paar honderd koeien de wei in en voegt hier een handje vol stieren bij en de natuur doet de rest. Maar om iets meer gedetailleerd te zijn: De globale 3.000 runderen zijn opgedeeld in verschillende groepen, veel al rond de 250/300 stuks. Deze groepen bestaan uit enkel koeien, stieren (gecastreerd), Vaars kalveren, stier kalveren of gecombineerde kalveren die net van de koe af zijn.
De kalveren blijven na de geboorte voor ongeveer 6 a 7 maanden bij de koe, de koeien hoeven dus niet door iemand van ons gemolken te worden. Tijdens deze periode komen ze door de "cattle yard" om gebrandmerkt, onthoornd en gecastreerd te worden. Dit is hier lopendeband werk en gaat iets anders dan we in Nederland gewend zijn.

Slechts enkele stier kalveren hebben geluk dat ze hun juwelen mogen houden om deze op latere leeftijd te mogen gebruiken. Het castreren is echter niet zo als velen denken om ze harder te laten groeien. Het castreren heeft als hoofddoel het temperament, veroorzaakt door de hormonen, bij de stieren weg te laten. Je kunt je voorstellen wat 1.000 stieren in een wei te weeg kunnen brengen wanneer deze beginnen te vechten en besluiten om naar een andere weide te gaan, en geloof me of niet, een prikkel draadje houdt ze echt niet tegen, ze springen met gemak over 1.8 meter zonder überhaupt het draad maar aan te raken.

Wanneer de kalveren van de koe worden gehaald gaan ze voor een week op stro en worden ze iedere nacht weer in de cattle yard gedaan. Dit omdat de kalveren nog niet gewend zijn om alleen te zijn zonder moeder koe en alleen beginnen rond te zwerven. Dit maakt hun tevens een gemakkelijke prooi voor de Dingo's.

Voor de rest wordt het vee enkel gevoed met gras uit de bosachtige weilanden. Sommige boeren voeren graan maar in ons geval wordt het vlees als gras gevoerd vee verkocht dus geen graan of andere producten. Regelmatig word het vee richting de cattle yard gebracht om gecontroleerd, behandeld of uitgeselecteerd te worden voor verkoop.
De 10 a 12 kuddes worden om de enkele weken verplaats naar een ander weiland voor vers gras en om het huidige weiland weer wat tijd te geven om te herstellen. Dit verplaatsen gebeurd uiteraard met motoren of ter paard (bij grote stations worden hier helikopters voor gebruikt.).

De weilanden worden hier onderhouden met bulldozers en schuiven. Deze worden gebruikt om de groei van boompjes een klein beetje binnen de perken te houden. Om de zoveel jaar worden, mits er uiteraard een vergunning wordt verstreken, de bosachtige weides kaal gemaakt doormiddel van brand of door twee bulldozers te verplaatsen met een mega grote/zware ketting tussen beide.

Ze verbouwen hier zelf een kleine 8 hectare aan stro en dit is enkel voor de kalveren wanneer deze de eerste week in de cattle yard verblijven.
Ik denk dat ik nu wel in grote lijnen ruw heb verteld hoe het er hier aan toe gaat en hopelijk geven de foto's jullie een kleine indruk.

Groetjes ons

PS. Wij hebben hier nog geen last gehad van cyclonen. Wel kunnen ze in dit gebied voorkomen en meestal in de maand februari/maart. Maar tot op heden niks gezien, dus we laten ons verrassen. :P

• 27 Februari 2015 - 18:20

Harrie:

Hallo Elise en Micha,

Leuk verhaal, het geeft een aardige indruk van het reilen en zeilen op " Lignum station".
    Elise, die melkkoe, wat is dat voor een ras?
    Een bord pap bij 't ontbijt elke ochtend voor de gehele familie zit er zo te zien niet in aan de uier.
    Hebben jullie al een indruk hoe zo'n bedrijf economisch draait? Daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar.
    Groeten Harrie.

Komisch verhaal.
    Elise, heb jij die ene foto waar jullie een kudde stierkalveren verplaatsen, gemaakt vanaf het paard? Zo te zien wel, want ik zie nog net een oor en een klein beetje van het hoofd van het paard, denk ik tenminste. Dat is dan net wat je erg mooi vind om te doen.
    Die foto dat je met de hand aan het melken bent en hoed op springt eruit. Lachwekkend.
    Groeten Bernadette

• 28 Februari 2015 - 12:12

Yvonne:

Heey daar.

Ja, Elise dat vind ik ook de mooiste foto. Je moeder en ik hadden het er samen
    nog over of je die koe elke ochtend met de hand melkte. Nu we hebben ons antwoord.
    Vast gelegd op foto, ha ha En hoelang ben je dan aan het melken ? Had je dat ooit wel gedacht , dat je elke morgen een koe zou melken.
    Verder is het leuk om te lezen , hoe het dagelijkse leven er daar zo'n beetje uit ziet.
    En wat jullie zoal doen. Ik hoop ook , dat je geregeld mee kan op het paard om het
    vee bij elkaar te drijven . Lekker zadel pijn. Maar in ieder geval samen.
    Liefs Gerard en Yvonne.

• 01 Maart 2015 - 08:11

Walter:

Hey hey,

Mooi om de verhalen weer even te lezen!
    En wat compleet anders dan je hier voor hebt gedaan. Zo afgelegen!
    Maar het paard rijden, Elise is voor jou bekend. Maar kan ons micha hier aan wennen.
    Denk dat hij liever met de motor gaat!! Haha
    Maar veel plezier nog, geniet ervan.

Groetjes Walter en miriam

• 25 Maart 2015 - 17:05