Noorder Eiland (Deel 1) - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu Noorder Eiland (Deel 1) - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Micha & Elise - WaarBenJij.nu

Noorder Eiland (Deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Micha & Elise

19 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Heej Allen,

How's going? Dat is de openingszin die hier in Nieuw Zeeland. Of je nu in een restaurant, cafe of supermarkt binnen komt, het eerste wat ze zeggen is; hey, how's going?

Het heeft even op zich laten wachten maar hier is dan weer een update van ons Nieuw Zeeland avontuur. Na een drukke periode van afkalveren hadden we het werk op de boerderij erop zitten. Aangezien we moesten wachten op het 50ste verjaardagsfeest van de baas konden we niet meteen beginnen aan onze verkenning van het Noorder eiland. Dit kwam goed uit omdat we nu nog mooi even konden helpen met het onthoren van de eerste 300 kalfjes. Dat doen ze hier trouwens nog gewoon met een onthoorn-bout, of terwijl de hoorntjes worden weg en dicht gebrand.
Maar goed, na een gezellige en zeer geslaagde verjaardag zijn we vertrokken naar Picton om daar de veerboot naar Wellington te nemen. Aangezien we enkele maanden terug al in Wellington zijn geweest konden we meteen doorrijden naar het noorden.

Onze eerste overnachtingen hebben we gehouden in Wanganui, een klein plaatsje waar niet veel bijzonders te doen was buiten alle wandeltochten en hike's. We hadden ons voorgenomen om de mount Tongariro crossing te doen. Voor de liefhebbers of kenners van Lord of the ring, Mount Tongariro heeft zich geleend als rol voor "Mount Doom" uit de film. Deze tocht heeft echter plaats moeten maken, nadat we wat informatie hadden ingewonnen. Het scheen dat je wel aardig wat ervaring en uitrusting voor deze tocht nodig had en aangezien het grootste gedeelte van de tocht ook nog eens besneeuwd was hebben we maar besloten om met onze T-shirts en zonnebrillen maar een andere tocht te doen. (wij hadden geen schop en klim-touwen bij ons. :P)

Turangi en Taupo zijn beide gelegen in het midden van het noorder eiland wat tevens het thermische gebied vormt. Het thermisch gebied wil zeggen dat op deze plekken de aardkorst heel dun is, dit na de nodige aardbevingen en volkaan uitbarstingen in het verleden. Dit alles heeft het gevolg dat erop op de vreemdste plekken stoom uit de grond kan komen.

Dit gebied, zie foto's, is dan ook rijk aan natuurgebieden met stomende rookwolken en borrelende (kokende) water- en modderpoelen. De div. kleuren van de meren en het vulkanische landschap zijn afkomstig van mineralen die meekomen uit de aarde naar boven, de gele kleur is bijvoorbeeld afkomstig van zwavel. Het mooie aan dit gebied is dat wanneer je op sommige plekken een gat graaft, dit gat zich vult met grondwater van een graad of 40-60, ideaal voor je prive hotpool op het strand.

In Taupo scheen ook nog het enige echt dorp te zijn waar de Mauri's nog leven (de originele bewoners van Nieuw Zeeland). Hoe echt dat allemaal was hadden we onze vraagtekens bij maar het was wel de gelegenheid om iets meer te weten te komen van de cultuur en hun gewoonten.

Bij Coromandel hadden we de gelegenheid om van het heerlijke weer en het strand te genieten, de verschillende Baaien en standen staan hier met borden aangegeven en dat is dan ook het enige. Er wordt gezorgd dat er een pad naar toe is om het strand te bereiken en dat is het, niks geen massa mensen of toeristische verkooppunten. Om een of andere manier heeft iedereen hier de neiging om voor een bepaalde rots te gaan staan en een springende foto te maken. Wij konden hier natuurlijk niet in achter blijven.

De laatste dagen zijn we Auckland geweest. De stad van de Skytower en de zeilboten. Dit is niet de hoofdstad maar wel de grootste en dichtst bevolkte. Een derde van de bevolking van heel Nieuw Zeeland woont in Auckland, dit is goed voor een ca 1,3 miljoen mensen, waarvan volgens ons meer dan de helft van aziatische afkomst is. Maar wat een drukte! Parkeren voor slechts 12 dollar per uur en wanneer het voetgangers stoplicht op groen gaat, voor 4 seconden, rent iedereen alle kanten op! Mooi om te zien, maar nog mooie om het weer te verlaten, aldus Micha's mening.

Uiteraard hebben we de Skytower bezocht, het hoogste gebouw van het zuidelijke halfrond. Volgens mij geheel geen functie behalve de restaurants in de top van het gebouw. Ik denk dat iemand hier wou laten zien dat ze hiervoor 85 miljoen dollar ook een hoog gebouw konden bouwen! Maar zonder gekheid wel een mooi en indrukwekkend stukje bouwkunst en een fantastisch uitzicht over auckland met zijn 25 volkanen (43 voor een getraind oog).

Inmiddels hebben we Auckland verlaten en zijn we weer terug in de rustige natuur gebieden. Onze vakantie zit er uiteraard nog niet op maar daarover meer in ons volgende verslag. We stoppen nu in iedergeval met het getyp en zien jullie reacties graag weer tegemoet.

Liefs Micha en Elise

• 19 Oktober 2014 - 13:48

Yvonne:

Heey daar,

Fijn om weer eens een verslag te lezen. Wat een avontuur. Ja ,zo zie je nog eens wat.
    Maar natuurlijk ook fijn om te zien ,dat het goed met jullie gaat. En dat Micha blij is,
    dat hij Auckland weer kan verlaten komt me niets gek voor. Maar dan ben je er toch maar even geweest Micha. En nu maar verder genieten van jullie vakantie. Wij kijken uit naar jullie volgende reisverslag. Liefs en een kus van ons.

• 20 Oktober 2014 - 20:38

Marcel, Marloes En Kids:

Hej reizigers! Weer een mooi en indrukwekkend verhaal! Mooi om te lezen. Nu even geen koeien, kalfjes, melk en andere boerderij werkzaamheden, maar tijd voor jullie zelf! Geniet er nog maar lekker van! Groetjes uit een herfstachtig Gammelke

• 20 Oktober 2014 - 22:20

Bernadette:

Hoi vakantiegangers,
    Aan de hand van de foto's kan je wel zien dat jullie veel van de 2 eilanden van Nieuw Zeeland zien.
    Als je de kans nog een keer weer krijgt, ga dan in zo'n bubbelende modderpoel en smeer je goed in met modder. Blijkt heel gezond te zijn. Om daar dan ook nog een foto van te maken zou leuk zijn.
    Ik mis op de foto de tatoeages bij de Maori's. Deze 2 mensen zullen ze nog wel niet verdiend hebben.
    Wat is de betekenis van de tong uitsteken bij deze mensen?????
    Jullie reisverslagen met foto's zijn leuk om te lezen. Vaak hoor ik ook leuke reacties.
    Groeten vanuit Volthe. Ook van Binky.

• 20 Oktober 2014 - 23:15

Elise:

Heej,

Genieten doen we zeker hier, lekker weertje erbij.
    Maar in die modderpoelen wil je niet zitten, die zijn kokend heet. Wel is die modder inderdaad overall te koop, zou goed zijn voor de huid. Prima, maar ik hou het wel gewoon Niva zalfje. :P

Klopt ook, deze maori's zijn nog zonder tattoe's. Maar zo her en der zie je hier wel mensen rondlopen met het (het hele hoofd) onder de tattoe's. Nog de 'echte' maori's.
    Tong uitsteken en die rare ogen opzetten, is iets wat vroeger deden. dit hoort bij hun traditie. Tegenwoordig dragen ze wel gewone kleren hoor.

Groeten ons,
    wij gaan verder naar het Nooorden.
    Tot de volgende up-date

• 22 Oktober 2014 - 19:43

Jos En Corine:

Hoi Micha en Elise,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen en jullie foto s te bekijken. Geweldig,
    Maar ook om te horen dat alles goed gaat en dat jullie echt genieten.

Groetjes van ons allen